четвер, 14 червня 2018 р.

Тренінг з медіаграмотності

Медіаграмотність: суть, принципи.
Критичне мислення та право на інформацію

14 червня у приміщенні центральної міської бібліотеки (вул. Т.Г. Шевченка 1/1) відбулися тренінги з медіаграмотності для старшокласників та освітян (бібліотекарів та вчителів шкіл міста).  Наше місто стало двадцятим з населених пунктів Одеської області, де проходили подібні тренінги.

      Координатор проекту, що проводив тренінг – Валерій Болган, медіаексперт, головний редактор видання «ІзбірКом» викладач кафедри журналістики Національного університету «ОЮА», голова інформаційного департаменту Одеської обласної організації ВГО «Комітет виборців України».
Реалізація цього проекту стала можливою завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «У-медіа», що виконується міжнародною організацією Інтерньюз.
За словами міністра освіти та науки Лідії Гриневич, «медіаграмотність – це необхідне вміння для сучасної особистості».  Отже, що таке медіаграмотність? Це комплекс знань, навичок і вмінь, що дозволяють розуміти, аналізувати та критично оцінювати медіа та їхні сюжети та статті. У наш час потік  інформації, який свідомо або мимоволі засвоює людина, зростає ледь не в геометричній прогресії майже щодня.  Нажаль, не вся вона є корисною або правдивою, і такі знання конче необхідні, аби захистити себе, свою родину від тієї інформації, що є неправдивою, некорисною, або навіть може завдати шкоди.


Існує п’ять основних принципів медіаграмотності. 

    По-перше, інформація, комунікація, бібліотеки, медіа, технології, інтернет повинні використовуватися суспільством критично. Вони рівні за статусом, і жоден з цих джерел не варто вважати більш значущим, ніж інші.
      По-друге, кожен є творцем інформації / знань. Кожен має право на доступ до інформації / знань і право на самовираження. Медійна і інформаційна грамотність повинна бути доступною для всіх - і для чоловіків, і для жінок, - і тісно пов'язана з правами людини.
    Третій принцип медіаграмотності: інформація, знання і повідомлення не завжди є нейтральними, незалежними або неупередженими. Будь-яка концептуалізація, використання і застосування принципів медіаграмотності повинні зробити це твердження прозорим і зрозумілим для всіх громадян.
     Четвертий принцип медіаграмотності: кожен хоче отримувати і розуміти нову інформацію, знання і повідомлення і мати можливість спілкування з іншими, навіть якщо він не висловлює це прагнення. Його права на це ніколи не повинні порушуватися.
    І, нарешті, п’ятий принцип медіаграмотності: медійна і інформаційна грамотність не набуваються миттєво. Це постійний і динамічний досвід і процес. Його можна вважати завершеним, якщо він включає в себе знання, вміння і установки по використанню, створенню і передачі інформації через медіа та технологічний контент.

Також під час тренінгу біло розглянуто таке поняття, як медіаекологія та медіагігієна. До уваги учасників тренінгу було представлено кілька ресурсів, які допомагають перевірити інформацію.

Чимало часу тренінгу було присвячено безпосередньо ЗМІ, а саме: які ЗМІ споживають українці, кому довіряють більше: місцевим, загальнонаціональним ЗМІ або соцмережам; як визначити замовні матеріали, в т.ч. приховану рекламу або так звану "Джинсу".

Наступне розглянуте питання виникає з попереднього: як, власне, розпізнати, що журналісти маніпулюють? Був проведений аналіз такого маніпулятивного тексту. Практична частина тренінгу включала в себе також перевірку фото з мереж з метою виявлення фейкового зображення або відео.

Остання частина тренінгу  - цифрова безпека в Інтернеті. Як знизити ризик потрапляння особистої інформації у сторонні руки, як убезпечити себе від вірусів, як переконатися, що створений пароль від почти , аккаунту є дійсно надійним? Ці питання та відповіді на них були корисними у першу чергу для старшокласників, як для найбільш активних користувачів Інтернету.
Наостанок Валерій Болган запросив слухачів тренінгу взяти участь у регіональному конкурсі «медіаграмотність на місцях».












Немає коментарів:

Дописати коментар